23948sdkhjf

Fint väder ger säljboost

Dagligvaruhandeln vinner på sol och värme.

Det är många som diskuterar vädret under sommaren och handeln är inget undantag. Majoriteten av dagligvaruhandlarna hoppas på en solig sommar. Bland sällanköpshandlarna och e-handlarna är det fler som anser att en regnig och mulen sommar skulle gynna försäljningen.

– Får vi en varm sommar blir det fler grillmiddagar, vilket gynnar dagligvaruhandeln. En regnig sommar gynnar istället näthandlare och butiker i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel, i en kommentar till Svensk Handels sommarprognos som presenteras i dag.

De produkter som säljer bäst i dagligvaruhandeln vid varmt och soligt väder är grillkött och grillprodukter, dricka, glass, frukt och grönt och färdiga sallader. Vid
Om det är kallt och regnigt är det istället bakartiklar, chips, färdiggrillat, godis, tidningar, tacos, kaffe, och soppor som säljer mest.

Prognosen är framtagen tillsammans med Nielsen och bygger både på Svensk Handels månatliga Handelsbarometer och Nielsens Scantrackdata.
Enligt prognosen skapar sommarhandeln 12 000 extra jobb i Sverige. Flest i dagligvaruhandeln där 40 procent av handlarna uppger att de tar in extra personal under sommaren. Inom e-handeln och sällanköpshandeln erbjuder ungefär var femte handlare extra anställningar.
– Handeln är den enskilt viktigaste jobbskaparen för unga. I sommar kommer handeln att ge många unga chansen att ta det viktiga första steget in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Sommarhandeln, det vill säga försäljningen under juni, juli och augusti, väntas i år uppgå till 203 miljarder kronor. 43 procent av handlarna uppger att de säljer mer under sommaren än under resten av året. En bidragande orsak är att turismen ökar.
– Under sommaren ökar turismen till Sverige och det ger många handlare ett uppsving i försäljningen. Turisterna lägger nästan var tredje krona som de spenderar under semestern i detaljhandeln, säger Karin Johansson.
Branscher som framförallt får en extra försäljningsskjuts under sommarmånaderna är sporthandel, järn och bygg, färghandel, dagligvaror och systembolag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094