23948sdkhjf

SJ svarar på MTR:s kritik

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

- Att ett av världens största tågbolag som ägs till tre fjärdedelar av kinesiska staten om omsätter 47 miljarder kronor gnäller om att det är för dyrt att marknadsföra sin webbplats, det är litet patetiskt, säger Niclas Härensstam, presschef på SJ. Han fortsätter: 

- Vår policy är tydlig. Vi säljer kompletterande trafik för att ge god service åt våra kunder och skapa ett heltäckande nät i Sverige. Det handlar då om främst om trafik som kör sträckor där vi inte kör eller stannar på stationer som vi kör förbi. Men vi säljer inte konkurrerande trafik. Det är egentligen självklart om man jämför med andra marknader. Du hittar inte Comviqs telefonabonnemang hos Telia och du hittar inte Norwegians flygresor hos SAS. På samma sätt fungerar den öppna järnvägsmarknaden.

Här finns notisen om att MTR stämmer SJ, klicka HÄR!

- Järnvägsmarknaden har varit avreglerad i 30 år och helt öppen i åtta år. Vi har byggt upp och satsat mångmiljonbelopp på vår prisbelönta webb och app sedan vi bolagiserades. Dagens resenärer har en hög digital mognad och är vana att söka information och jämföra mellan olika företag på olika webbplatser. För den som vill ha hela utbudet samlat så finns resrobot.se som är samägt av branschen, alltså både SJ och MTR.

När fler nyheter om den här konflikten når redaktionen rapporterar vi om dem på RT-Forum.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198