23948sdkhjf

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Huddig lyfte gärna fram sin nya serie 1260D på Svenska Maskinmässan, den kom redan ifjol men Hudiksvallsföretaget har inte hunnit visa maskinerna på någon mässa tidigare.

Nu var det dock äntligen dags och eftermarknadschefen Emil Olsson konstaterade till exempel att 120D har försetts med ett nytt styrsystem, som uppges innebära bättre respons på hydrauliken.

Den har också fått en bättre skärm, steg IV-motor med adblue och drivna järnvägshjul.

Det sistnämnda innebär att maskinen drivs med järnvägshjulen vid arbete på räls.

Det är en fördel eftersom sensorerna på insidan av rälsen kan skadas om gummihjulen driver, säger Emil Olsson.

1260D har dessutom steg IV-motor, nytt efterbehandlingssystem, större display med touchfunktion, bättre ergonomi samt bättre sikt lovar Huddig.

Stjärnan i montern var annars Tigon, Huddigs elhybrid presenterades för tre år sedan och trots att maskinen fortfarande är på prototypstadiet drog den blickarna till sig där den stod och jobbade på mässan.

Det finns ett stort intresse, säger Emil Olsson.

Bakom kulisserna rör det på sig för Tigon, en förserie ska tas fram och maskinen ska ut i verkligheten redan nästa år, avslöjar han.

Vi kommer att släppa ut den till utvalda kunder för testning.

En handfull kunder ska få testa maskinen, med extra mycket support och med Huddig som flitiga gäster, förklarar han.

Vi kommer att titta noga på hur maskinen fungerar ute på jobb, sedan får vi se vad som händer. säger Emil Olsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094