23948sdkhjf

Tigon ska ut i verkligheten

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Huddig lyfte gärna fram sin nya serie 1260D på Svenska Maskinmässan, den kom redan ifjol men Hudiksvallsföretaget har inte hunnit visa maskinerna på någon mässa tidigare.

Nu var det dock äntligen dags och eftermarknadschefen Emil Olsson konstaterade till exempel att 120D har försetts med ett nytt styrsystem, som uppges innebära bättre respons på hydrauliken.

Läs också: Huddig satsar hårdare i Östeuropa

Den har också fått en bättre skärm, steg IV-motor med adblue och drivna järnvägshjul.

Det sistnämnda innebär att maskinen drivs med järnvägshjulen vid arbete på räls.

Det är en fördel eftersom sensorerna på insidan av rälsen kan skadas om gummihjulen driver, säger Emil Olsson.

1260D har dessutom steg IV-motor, nytt efterbehandlingssystem, större display med touchfunktion, bättre ergonomi samt bättre sikt lovar Huddig.

Stjärnan i montern var annars Tigon, Huddigs elhybrid presenterades för tre år sedan och trots att maskinen fortfarande är på prototypstadiet drog den blickarna till sig där den stod och jobbade på mässan.

Det finns ett stort intresse, säger Emil Olsson.

Bakom kulisserna rör det på sig för Tigon, en förserie ska tas fram och maskinen ska ut i verkligheten redan nästa år, avslöjar han.

Vi kommer att släppa ut den till utvalda kunder för testning.

En handfull kunder ska få testa maskinen, med extra mycket support och med Huddig som flitiga gäster, förklarar han.

Vi kommer att titta noga på hur maskinen fungerar ute på jobb, sedan får vi se vad som händer. säger Emil Olsson.

Mer om: Huddig | Tigon
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Nyhetsbrev

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Kolfiberfabrik i norr står högt på önskelistan

NCC bygger i Eskilstuna

Ny studie kring medelhavskost och demens

Ledare: Enkel lösning på stort problem

Elflygspremiär i höst

Delade meningar om vägen till fossilfritt

I dag är de flesta överens om att fossila bränslen måste fasas ut – och att arbetet bör göras skyndsamt. Däremot är vägen till målet långt ifrån utstakad. Det stod klart på Stora Infradagen som nyligen arrangerades i Stockholm.

CM – en väg till ökad konkurrens

I Maskinentreprenörernas senaste konjunkturrapport strax före jul fick Trafikverket skarp kritik för att entreprenaderna generellt är för stora. Stefan Dahlgren, ordförande för CM-bolagen, hävdar att en lösning finns i Construction Management som dels ökar konkurrensen och dels kan stimulera kreativa lösningar.

Nytändning för Dynapac

Dynapac har kommit starkt sedan nya ägarna Fayat trädde in, företaget har blåst liv i sitt varumärke och lockat tillbaka storkunderna. – Vi har tagit tillbaka initiativet.

Plus

Industri 4.0 präglade teknikdagar

Vem vill bli maskinförare?

Örebro vill beveka Trafikverket

Epiroc och Luleå tekniska universitet fördjupar samarbetet

”Det är inte en dag för tidigt”

Veidekkes kvinnliga anställda ska slippa byta om på toaletten eller bakom ett skynke –  nya bodar ska öka inkluderingen.

Här kan coronaviruset diagnostiseras i Sverige

Infraprojekt nominerade till arkitektpris

10 mars presenteras vinnaren bland de fyra anläggningar som nominerats till Trafikverkets arkitekturpris 2019. Samtliga nominerade förslag finns i de tre storstadsområdena och är uppförda av externa byggherrar.

Slutar som VD

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Oklart om klimakteriet

Projekterar för slutförvaret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141