23948sdkhjf

Vattenfall storsatsar på snabbare service

Vattenfall Eldistribution satsar på att utveckla smarta elnät som ger snabbare kundservice vid elavbrott för 65 000 kunder i ett första steg.

Ny teknik hittar elavbrott betydligt snabbare i det lokala elnätet, det handlar om minuter istället för timmar. Vattenfall är först ut bland de stora elnätsföretagen i ett storskaligt test i norra Norrland.

Testet berör 65 000 elnätskunder i Kiruna, Arjeplog, Kalix, Pajala, Jokkmokk, Gällivare, Arvidsjaur, Överkalix, Älvsbyn och Haparanda. Vattenfall Eldistribution siktar nu på att övervaka hela elnätet (lokala lågspänningsnätet) i realtid med stöd av den nya smarta tekniken. Målsättningen är att kunna övervaka eldistributionen till samtliga kunder via det nya systemet till år 2020.

– Vid ett tillfälle tog ett komplicerat fel endast en timme mot tidigare sex timmar att åtgärda. Den nya tekniken hjälper oss att hitta felet direkt istället för att åka ut och felsöka. Kunden får också information om felet från oss och slipper anmäla det själv, säger Lars Edström, driftchef Vattenfall Eldistribution.

Nu tas erfarenheterna från forskningsprojektet Smart Grid Gotland vidare i ett test som genomförs under ett år med målsättningen att effektivisera hanteringen av elavbrott och ge kunderna bättre service.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097