23948sdkhjf

Stort och smått för Liebherr

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Paris. Liebherr bredde ut sig på Intermat, företaget visade totalt 42 produkter inom fem divisioner och hade mässans i särklass största monter med 4 500 kvadratmeter som fylldes upp av allt från tornkranar till kompaktmaskiner.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Vi är störst på Intermat, deklarerade Alpan Villaume, marknadskommunikatör på Liebherr-France SAS.

Frankrike är en viktig marknad för Liebherr, och det anses därför betydelsefullt att både vara med och att slå på stort när det är dags för Intermat.

– Frankrike är vår tredje största marknad, vi har också mycket goda relationer med Frankrike, sade Alpan Villaume.

Liebherr valde att bland annat visa upp en av de totalt fem specialgrävare som används på jätteprojektet Grand Paris, ett gigantiskt bygge där totalt många miljarder euro investeras i tågstationer och järnväg i vad som kallas Europas största infrastrukturbygge.

Läs också: Bättre kontroll med ny kamera

Liebherr har en hel del maskiner på projektet, bland annat täktmaskiner och tornkranar. På projektet rullar också fem specialgrävare, en av dessa hade dock fått ledigt och visades upp på mässan, en Liebherr R 946 på närmare 50 ton som försetts med kablar för att klara av att gräva djupare än andra.

– Den kan gräva 55 meter under mark, förklarade Alpan Villaume.

Jätteprojektet, som inleddes i fjol, ska stå klart 2030, då ska totalt 62 nya tågstationer ha byggts i Paris.

– Det är ett mycket viktigt projekt för oss, där kan vi visa att vi är redo och att vi har hela rangen med allt från betong till tornkranar.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Tornkranarna och jättemaskinerna kanske syntes mest i montern, de mindre har dock en minst lika viktig roll att spela, konstaterade Alpan Villaume.

– Byggarbetsplatserna blir allt mindre, då krävs kompaktare maskiner.

Tanken är därför att kunna leverera maskiner som kan jobba överallt, men kanske bara några dagar i stöten, de ska vara enkla att transportera och dessutom kunna användas med många olika typer av redskap.

– Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner, det gäller inte minst i Sverige, säger Alpan Villaume.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.112