23948sdkhjf

Japanska städrobotar vädrar morgonluft

Japans befolkning krymper och därmed även antalet personer som är möjliga att rekrytera till städbranschen. Det har gett städrobotarna en rejäl chans. Problemet att få städpersonal är så stort att Japans regering engagerar sig i robotiseringen, skriver European Cleaning Journal.

japanska städare är inte sällan äldre kvinnor som drygar ut sin usla pension med städjobb. Samtidigt tar sin fler och fler av de yngre kvinnorna ut på arbetsmarknaden och behöver därmed hjälp med städningen av hemmet. Så marknaden för städbranschen ökar, medan såväl befolkningen som antalet lokalvårdare minskar. De gamla kvinnorna orkar inte städa livet ut och yngre kvinnor väljer andra yrken.

För att mota Olle i grind har regeringen, som är väl medveten om det växande problemet, tagit initiativ till det "supersmarta samhället", ett projekt som ska leda till att landets behov av människor minskar. Satsningen innebär att regeringen investerar motsvarande cirka 26 miljarder kronor på vetenskap och utveckling av automation.  

Redan i städrobotarnas tidiga barndom låg Japan i framkant. Landets högteknologiska företag för automation lät städa sina egna kontor med robotar. Men något stort genomslag fick inte de automatiska städmaskinerna.

Men nu har befolkningskrisen i landet alltså satt fart på både industrin och politiken. Därför har regeringen även ställt sig bakom ett pilotprojekt på Tokyos jätteflygplats Haneda. Tokyo ska ju arrangera de olympiska spelen år 2020 och hur ska man då kunna hålla flygplatsen tillräckligt ren?

Pilottestet av 17 städrobotar från olika företag görs i samarbete mellan Haneda-flygplatsen och med exempelvis infrastrukturdepartementet, transport- och turistdepartementet, finansdepartementet, samt ett antal till.

Robotar ska visa vad de går för i fråga om såväl effektivitet som säkerhet i offentliga miljöer. 

Men ett antal japanska företag har också valt att lösa problemen med att få kvalificerad städpersonal, genom att köpa robotar. Ett av dem som ECJ nämner är Aeon som köpt 400 robotar för att med start den 18 april ska städa företagets stora köpcenter på olika orter i landet.

Inte konstigt att japanska robottillverkare vädrar morgonluft även om robotar inte helt kan ta över städjobbet. Det kommer alltid att behövas mänsklig städpersonal, bara betydligt färre. 

Men det finns en rejäl hake i Japans robotsatsning – maskinerna är fortfarande alldeles för dyra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078