Utdragna miljöprövningar missgynnar miljö och företag

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Långsamma miljöprövningar för bergtäkter kan vara negativa för såväl den regionala utvecklingen som för miljön i framför allt glesbygd. Det menar Skogforsk som vill korta ledtiderna för att bland annat begränsa dagens ofta onödigt långa transporter.

I Sverige finns cirka 10 000 mil statliga vägar, 4 000 mil kommunala vägar och 43 000 mil enskilda vägar. Ungefär hälften av de enskilda vägarna utgörs av det så kallade skogsbilvägnätet som ska säkerställa tillgången till i runda tal 80 miljoner ton rundvirke och skogsbränsle årligen.

För att det ska fungera krävs ett kontinuerligt underhåll av befintliga skogsbilvägar, men också att nya anläggs. Liknande problematik möter Trafikverket vid främst upprustningen av det befintliga statliga vägnätet i glesbygd.

Vid både nybyggnad och underhåll är ofta bergkross av vital betydelse. Materialet utvinns och förädlas från bergtäkter som i bästa fall finns etablerade nära det aktuella vägprojektet. Om bergtäkter saknas eller har för liten kapacitet är alternativet långa transporter som kan fördyra projektet och öka miljöbelastningen.

Oavsett om det handlar om att etablera en ny täkt, fortsätta eller utvidga en befintlig täkt, krävs tillstånd enligt miljöbalken. Miljöprövningen i sig är inte kontroversiell, men den är heller inte samordnad, utan bedrivs av tolv regionala miljöprövningsdelegationer, MPD, var och en självständig direkt under regeringen.

Skogforsk har tillsammans med bland annat skogs- och byggföretag utvärderat miljöprövningen 2016 avseende täkttillstånd och där framgår att den tid som krävs för miljöprövningen varierar mycket kraftigt mellan de olika regionerna. Snabbast går det i Norrbottens län med 143 dagar i genomsnitt. Långsammast under den undersökta perioden gick det i Jämtlands och Västernorrlands län med 775 dagar.

Med genomsnittliga ledtider på mer än två år blir det svårt för företagen att planera och bedriva sin verksamhet. Resultatet är att företag och miljö i vissa regioner missgynnas genom att vägbyggarna ofta tvingas hämta bergmaterialet i täkter som kan vara onödigt avlägset placerade.

Skogforsks bedömning är dock att ett halvår borde vara fullt tillräckligt för att genomföra en miljöprövning enligt konstens alla regler och föreslår därför införandet av en tidsgräns på sex månader från ansökan till beslut. Skogforsk räknar dessutom med att de åtgärder som behövs för att uppnå målet är förhållandevis små. Förslaget är tillsättandet av en central operativ koordinator, som snabbt kan fatta beslut och flytta resurser mellan miljöprövningsdelegationerna samt effektivare handläggningssprocesser.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Nyhetsbrev

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183