Trafikverket tycker till – planen i stora drag

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Norrbotniabanan fick grönt ljus i Trafikverkets förslag till nationell transportplan. Trafikverket föreslår också att en något långsammare höghastighetsjärnväg påbörjas under planperioden.

Den 31 augusti lämnade Trafikverket in sitt förslag till nationell transportplan för perioden 2018-2029.

Enligt förslaget vill Trafikverket bland annat lägga pengar på en första delsträcka på Norrbotniabanan, som ska gå mellan Umeå och Luleå, och på en kapacitetsförbättring av de södra delarna av Malmbanan samt att farleden in till Luleå hamn breddas och fördjupas.

Trafikverket föreslår också att det byggs dubbelspår mellan Hallsberg och Mjölby och mellan Tomteboda och Kallhäll, Trafikverket vill också se fyra spår mellan Uppsala och Stockholm.

Trafikverket föreslår också att höghastighetsjärnvägen påbörjas och ser gärna att startskottet går på sträckan Järna-Linköping. Trafikverket vill dock att Ostlänken dimensioneras för 250 kilometer i timmen med ballasterat spår, och inte för 330 kilometer i timmen som man tidigare tänkt. Anledningen uppges vara att nyttan med en högre hastighet är begränsad.

Trafikverket vill också att sträckan Lund-Hässleholm ska få sin byggstart under planperioden och föreslår att man sedan ska prioritera sträckorna Linköping-Tranås/Aneby och Göteborg- Borås.

Västlänken och Hamnbanan i Göteborg lyfts också fram, detsamma gäller dubbelspårsutbyggnaden genom Varberg och kapacitetsförbättringar på sträckorna Göteborg-Stockholm och Göteborg-Laxå

Trafikverket ser också ett behov av en modernisering av järnvägen mellan Värnamo, Nässjö och Jönköping, och flera projekt mellan Ängelholm och Helsingborg, samt mellan Lund och Hässleholm.

Trafikverket vill också prioritera järnvägsunderhållet till exempel på Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg, Södra stambanan mellan Stockholm och Malmö, Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge och Borlänge-Oxelösund, samt på Malmbanan mellan Luleå och riksgränsen.

När det gäller vägsidan vill Trafikverket att Förbifart Stockholm färdigställs under planperioden, detsamma gäller E22 förbi Söderköping, E18 mellan Köping och Västjädra, ett antal etapper på E22 i Blekinge, Skåne och Kalmar samt delar av E6 i Göteborg.

Trafikverket vill också inleda arbetet med Tvärförbindelse Södertörn mellan Skärholmen/Kungens kurva och Flemingsberg och Haninge, Trafikverket region Stockholm flaggar dock för att projektet kommer att bli nästan dubbelt så dyrt, läs mer om det här.

Trafikverket föreslår också investeringar som ska öka säkerheten, till exempel mötesseparering på de återstående sträckorna på E4 mellan Hudiksvall och Luleå, på E20 mellan Örebro och Göteborg, på vissa delsträckor på E10 i Norrbotten, E14 i Västernorrland och Jämtland, E45 i Västra Götaland, Värmland, Dalarna och Jämtland, väg 56 mellan Gävle och Katrineholm och väg 70/E16.

Ett annat prioriterat område uppges vara ökad bärighet för tyngre vägtransporter, förstärkningsåtgärder på broar och vägar ska öka bärigheten, vägnätet ska vara tillgängligt året runt, Trafikverket föreslår klimatanpassningar och tjälsäkringsåtgärder och vill dessutom ha ett särskilt BK4-vägnät som ska möjliggöra tyngre lastbilstransporter.

Trafikverket vill också främja överflyttningen av godstransporter från väg till sjöfart och prioriterar därför muddringsinsatser och andra åtgärder i flera hamnar, flera farleder bör också åtgärdas anser Trafikverket och pekar till exempel ut farleden från Landsort till Södertälje och farleden till Luleå hamn.

I planen ska Trafikverket förslå hur de tycker att de pengar som riksdagen anslagit för perioden, totalt 622,5 miljarder kronor ska användas. Till den anslagna summan räknar man också med drygt 90 miljarder kronor i trängselskatter, infrastrukturavgifter, banavgifter etcetera.

En del av pengarna är redan uppbundna i projekt som prioriterats i tidigare planer och förslagen har tagits fram enligt de direktiv som regeringen angivit. Ramarna är till exempel villkorade så att 333,5 miljarder kronor, ska gå till investeringar, 125 miljarder ska ägnas till att underhålla, drifta och reinvestera i järnvägar och 164 miljarder ska gå till att drifta, underhålla och reinvestera i de statliga vägarna.

Planen ska nu gå ut på remiss, den sista januari 2018 ska de regionala planerna lämnas in och regeringen väntas ta ett beslut under våren 2018.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Kommentarer

Lars Andersson
Med hänsyn till trafiksituationen i Göteborg och då i synnerhet knutpunkten R40/E6-E20 samt den långtgående planeringen för dubbelspår Göteborg-Borås är en omgående byggstart det som måste prioriteras. Denna tågsträcka har redan senarelagts 10 till 15 år med tillhörande flerfaldigt ökade kostnader för så väl genomförande som förluster för Göteborgs området med omnäjd.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Nu kan du prata med MonICA

Maskinpyssel för stora och små

Årets julklapp för stora och små älskare av entreprenadmaskiner har just hittat ut till butikshyllorna.

Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nyhetsbrev

Nytt sätt att förbygga infektion?

Han blir chef för divisionen Board

Stort och smått för Liebherr

Liebherrs tornkranar och jättegrävare väckte uppmärksamhet i mässans största monter, de mindre maskinerna var dock lika viktiga. – Vi ser en tendens i hela Europa att man vill ha kompaktare maskiner.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Klart med Postnords nya ordförande

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Fick inte lön för sitt jobb – slog sönder villor med grävskopa

Vittnet: " Det såg ut som om det hade varit jordbävning eller som ett bombnedslag"

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128