Väloljad logistik bidrar till global framgång för svensk e-handlare - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
25 mars 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Transport Logistik Idag - Transport, Logistik & Materialhantering
2017-03-09 | 21:13
Transport Logistik Idag logotype

Väloljad logistik bidrar till global framgång för svensk e-handlare

Det skriver DHL Express i ett pressmeddelande.
Företaget heter Workout Empire och finns i Söderhamn. De tillverkar sportkläder och ambitionen är att bli ett av de riktigt stora svenska företagen inom sportkläder. De säljer kläder över hela världen via e-handel och en effektiv logistik möjliggör att lyckas och att leverera varorna i rätt tid.
Allting började av en ren slump. Thomas Isaksson, hans bror Johan och pappa Jan drev ett familjeföretag som sysslar med webbportaler och webbutveckling inom spel och underhållning. De kände att de ville göra något nytt och kom av en slump i kontakt med en känd kläddesigner, Joanne Booth, tidigare Design Manager hos Reebok. Tanken föddes att skapa ett helt nytt sportklädmärke och Joanne fick i uppdrag att ta fram en första kollektion. Några månader senare var de redo att börja tillverkningen.
– Vår ambition var att göra det riktigt, riktigt bra, annars är det bättre att låta bli, säger Thomas Isaksson. Vi förstod också att vi behövde prata om logistik och leveranser till kund. Vi kom tidigt i kontakt med DHL Express som förstod våra affärer och vad som krävs för en framgångsrik e-handel.
I dag är verksamheten i full gång. De nya svenska sportkläderna tillverkas i Kina och transporteras sedan till Söderhamn innan de skickas vidare ut till kunder i hela världen. Workout Empire satsar globalt från start och den amerikanska marknaden är idag störst, följt av den kanadensiska och australienska. Den svenska marknaden kommer först på fjärde plats.
Marknadsföringen sker via Facebook och de kan rikta sin kommunikation till exakt rätt målgrupp, varsomhelst i världen. Resultaten är sekundsnabba, de kan omedelbart se på sin sajt att kunderna börja lägga sina beställningar efter marknadsföringen. Men köparna vill också få sina kläder snabbt – det är kläder av hög kvalitet och kunderna kräver kvalitet även i leveranser.
– Tack vare DHL Express kan vi leverera till kunder i USA inom en till tre dagar, säger Thomas Isaksson. Vi har testat många olika fraktlösningar som inte har fungerat. Med vanlig postgång kan det ta veckor och det accepterar inte kunderna. Vi kan heller inte se var produkterna befinner sig. Vi måste ha hög kvalitet i leveranserna och då är DHL Express helt rätt för oss.
Workout Empire har också knutit till sig kända profiler inom sport och fitness, både svenska samt internationella, som James Alexander Ellis, en världskändis inom fitness. De ska fungera som ambassadörer och driva försäljning av kläderna som kommer i varierande stilar, från färgglada och vågade modeller, till mer rena kläder i lugna färger. De ska fungera både i gymmet och till vardags.
Thomas Isaksson och Workout Empire är på väg att skapa en global framgångssaga med sina sportkläder, från den lilla staden Söderhamn och ut över hela världen. DHL Express ska sköta alla leveranser, från fabriken i Kina och hela vägen till dörren hos en fitnessintresserad kund någonstans i världen. De har också integrerat sin egen webbplattform med DHL Express för att allt ska gå så smidigt som möjligt.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013