Tvärbanan kopplas ihop - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
25 mars 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Trafikforum - Persontrafik & Kollektivtrafik
2017-03-06 | 16:43
Trafikforum logotype

Tvärbanan kopplas ihop

Tvärbanans båda grenar kopplas ihop och får enhetligt signalsystem. Därför stängs sträckan mellan Alvik och Sickla av från 25 mars till och med 1 oktober. Ersättningstrafiken sker med buss, vilket kommer att innebära längre restider.

 

Den som idag kommer från Sicklagrenen och ska vidare till Solna måste byta spårvagn i Alvik. Anledningen är att det är olika signalsystem på Tvärbanans båda grenar. Solnagrenens signalsystem upphandlades 2009, medan systemet på Sicklagrenen är äldre.

 

Under avstängningen byts det gamla signalsystemet på Sicklagrenen ut så att hela Tvärbanan får samma signalsystem. Det byggs också nya vändspår vid Mårtensdal, Årstaberg och Alviks Strand. Detta gör att det i framtiden blir möjligt att öka turtätheten från dagens 7,5 minuters trafik till 2,5 minuters trafik.

 

– Tvärbanan är en resenärssuccé som lockar alltfler resenärer och för att klara framtidens tillväxt av resenärer behöver vi öka kapaciteten. Dessutom kan vi äntligen göra resan smidigare genom att koppla ihop de båda grenarna, säger Fredrik Cavalli-Björkman, chef för Trafikförvaltningens trafikavdelning.

 

Under avstängningen slutförs också arbetet med Tvärbanans förlängning från Sickla udde till Sickla. Det ger en bytespunkt till Saltsjöbanan vilket gynnar resande från Nacka. Samtidigt passar Stockholms Stad på att göra två gång- och cykelvägar under banan mellan Valla torg och Linde och Trafikverket renoverar en bro vid Alvik.

 

Tvärbanans Solnagren, mellan Alvik och Solna station, stängs av mellan den 23 juni och 4 augusti 2017. Även där kommer spårtrafiken att ersättas med buss.

 

Till hösten blir det alltså äntligen kontakt mellan Tvärbanan bägge delar, något som då har tagit 4 år att åstadkomma. Det kan tyckas märkligt att bygga inte bygga med samma signalsystem från början, men så blev det. Och till hösten kan resenärerna åka hela vägen mellan Solan och Sickla utan att byta spårvagn.

 

FAKTA/Tvärbanan i Stockholm
• Trafikstart Sicklagrenen: 2000, Antal resenärer: 65 000/dag (vardagar)
• Trafikstart Solnagrenen: 2013, Antal resenärer: 20 000/dag (vardagar)
• Längd: Sicklagrenen 11,5 km, Solnagrenen 6,5 km
• Antal fordon: 20 på Sicklagrenen, 10 på Solnagrenen
• Antal hållplatser: 25 (26 med Sickla från den 2 oktober)
• Bytespunkter till pendeltåg: Solna Station, Sundbybergs centrum, Årstaberg
• Bytespunkter till tunnelbana: Solna centrum, Sundbybergs centrum, Alvik, Liljeholmen, Globen, Gullmarsplan
• Bytespunkt till Nockebybanan: Alvik
• Bytespunkt till Saltsjöbanan: Sickla (2 oktober)
• Budgeten för hela projektet och hela banan är på 440 miljoner kronor från Solnagrenen 2010 till 2017 när Sicklagrenen får samma signalsystem

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013