Snabbmat har blivit statusmat - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
30 april 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Fast Food Magazine - Fastfood & Servicehandel
2017-02-03 | 15:12
Fast Food Magazine logotype
KristinM-980x651.jpg

Snabbmat har blivit statusmat

Snabbmat har blivit statusmat

TRENDLÖST. Det har blivit otrendigt att tala trender inom fastfood, däremot ägnas mycket åt att säkra kvalitet och ursprung, säger Ann-Kristin Mogert, projektchef för mässan Fastfood & Café sedan 2008. Foto: Thomas Dietl 

Snabbmaten har blivit en självklar del av den jäktade människans livsstil, nästan ett högstatusätande som visar att snabbmatsätaren håller högt tempo med många bollar i luften. Men nu är det snabbmat med fokus på kvalitet, där det gröna blivit en självklarhet. Mässan Fastfood & Café fyllde Kistamässan i norra Stockholm med 300 utställare och drygt 3700 fackbesökare kunde räknas in dag ett, ungefär lika många väntades under mässans andra och sista dag.

– Om nu det ekologiska kallats för en trend tidigare så är det normalt nu och branschen bygger vidare på det, säger Ann-Kristin Mogert, projektchef för Fastfood & Café 2017 sedan 2008. I dag tittar branschen mycket mer på ursprung än tidigare. När det gäller caféerna så ser vi att man även där visar upp en bra produkt och litet mer genuint. Sju sorters kakor på mormors vis har börjar komma tillbaka med äkta smör och grädde – eftersom det är socker, inte fett, som är farligt nu mera.

Mässan präglades av hantverkstillverkade korvar, ekologisk kebab och pizza samt longkokt kött i snabbmatstappning. Men glöm ordet ”trend”, i stället vill branschen tala kvalitet, hållbarhet, tillgänglighet samt närproducerat. Kunden vill veta var råvarorna kommer ifrån. Snabbmaten har blivit fin, ingen vill skarva på kvaliteten och det har dessutom blivit helt naturligt att äta på språng.

– Det är till och med litet inne i dag att gå omkring med en muggespressokaffe på väg till jobbet än att ha druckit det hemma, säger Ann-Kristin Mogert. En stor förändring är också att allt fler erbjuder snabbmat, till exempel dagligvaruhandeln där det kallas ”måltidslösningar i butik”.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013