Stora och små transportbilar säljer som aldrig förr - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
27 maj 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Leveranstidningen Entreprenad - Entreprenad & Anläggning
2017-03-09 | 09:50
Leveranstidningen Entreprenad logotype
VW-Transportbilar-458x306.jpg

Stora och små transportbilar säljer som aldrig förr

Stora och små transportbilar säljer som aldrig förr

Volkswagen står kvar på tronen som det fabrikat som säljer flest lätta lastbilar under 3,5 ton i Sverige.

Under 2016 registrerades totalt 58 167 nya lastbilar, vilket är en ökning med 15,7 procent jämfört med föregående år och det högsta antal sålda lastbilar som hittills noterats i Sverige under ett kalenderår. Större delen, 51 669 enheter, är lätta lastbilar upp till 3,5 ton, en ökning med 15,3 procent, medan 5 913 är tunga lastbilar över 16 ton, en ökning med 22,5 procent jämfört med 2015.

I klassen upp till 3,5 ton dominerar Volkswagen stort i Sverige med en marknadsandel på nästan 30 procent efter att ha stärkt sin ställning ytterligare under det gångna året.

Under 2016 registrerade företaget 15 205 lätta lastbilar upp till 3,5 ton, vilket är en ökning med 21,1 procent, något som kan jämföras med totalmarknaden som ökade med 15,3 procent. Företaget lyfter framför allt fram storsäljaren Caddy som en väsentlig orsak till uppgången. Enligt rapporteringen ökade försäljningen med hela 47 procent, vilket innebar att året slutade med den högsta försäljningssiffran hittills för ett enskilt år. Även Crafter och Transporter nådde all-time-high-nivåer under året.

Företaget andas dessutom fortsatt optimism, delvis tack vare den uppgraderade Amarok som lanserades under hösten. Men framför allt är förväntningarna stora på den helt och hållet VW-konstruerade Crafter som aviseras till 2017.

Stora och små transportbilar säljer som aldrig förr

Enligt Ford är Ranger den mest sålda pickupen i Europa och populariteten ökar även i Sverige.

I Sverige skuggas Volkswagen närmast av Ford som fortsätter att vara det mest sålda varumärket i Europa. I Sverige rapporterar företaget en försäljning som ökat med cirka 30 procent under 2016, vilket slår den samlade ökningen i Europa på 17,2 procent.

Enligt Fords egna uppgifter uppnådde Ranger förra året sitt bästa försäljningsår hittills i Europa och behåller positionen som den mest sålda pickupen. Fram till september hade 31 429 nyregistreringar rapporterats. Även i Sverige ökar populariteten – upp nästan 17 procent under året, enligt Bil Sweden. 1 350 sålda exemplar placerar den efter VW Amarok och Nissan Navara, men före Toyota Hilux i försäljningsstatistiken.

Mercedes-Benz vill inte vara sämre och rapporterar också försäljningsrekord för 2016 inom såväl det lätta som tunga kommersiella segmentet. Transportbilsförsäljningen ökade med 20 procent och lastbilsförsäljningen med 43 procent, vilket i båda fallen är betydligt bättre än den sammanlagda försäljningsökningen.

Stora och små transportbilar säljer som aldrig förr

Mercedes-Benz rapporterar försäljningsrekord i Sverige för både lätta och tunga lastbilar.

På transportbilssidan såldes totalt 4 608 fordon med Mercedes-stjärnan i Sverige under 2016. Notabelt är att vart och ett av de tre modellsegmenten Citan, Vito och Sprinter ökade mer än marknadsgenomsnittet.

Vi ökar rejält inom alla modellsegment, men speciellt glädjande är ökningen för Citan på 30 procent, trots att den befinner sig i slutet av livscykeln, säger Fredrik Sidnäs, försäljningschef för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Han framhåller satsningen på så kallade Van Pro-centers, en slags auktorisering av återförsäljare med extra fokus och kunskap om Mercedes transportbilar, som en viktig del i den ökade försäljningen. För innevarande år ser företaget med extra spänning på introduktionen av X-Klass, en pickup där man inte sticker under stol med att det nu handlar om en modell som tillför en premiumdimension till segmentet.

Mercedes-Benz gjorde också ett starkt år på den tunga lastbilssidan i skuggan av de två giganterna Volvo och Scania som vardera har en marknadsandel på cirka 40 procent. Under året registrerades totalt 5 913 tunga lastbilar i Sverige över 16 ton, vilket är en uppgång med 22 procent. 591 av dessa lastbilar kom från Mercedes, vilket innebär en uppgång på hela 43 procent – störst ökning på den svenska lastbilsmarknaden och en marknadsandel på nästan exakt tio procent.

Vårt stora fokus på bränsleförbrukning, nyckelfärdiga lastbilar och utbyggt återförsäljarnät har haft en direkt kommersiell effekt, hävdar Mattias Nilsson, försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige.

Han lyfter bland annat fram den satsning på nyckelfärdiga lastbilar, under namnet ”Startklar”, som synnerligen lyckad. Speciellt framgångsrik har Arocs-modellen varit, inte minst gentemot byggsektorn.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013