Köpcentrum börjar med ansiktsigenkänning - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
30 april 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Skydd & Säkerhet - Säkerhet
2017-03-01 | 13:52
Skydd & Säkerhet logotype
Kopcentrum-450x279.jpg

Köpcentrum börjar med ansiktsigenkänning

För ökad säkerhet och effektivare marknadsföring har nu Axis lösning med ansiktsigenkänning och kundräkning installerats i ett köpcentrum.

Effektivare marknadsföring, skräddarsydda reklamkampanjer och optimerad personalstyrka är några fördelar som köpcentret Rajalla På Gränsen uppger att man har uppnått med den nya nätverksvideolösning som kombinerar ansiktsigenkänning och kundräkning. Lösningen bygger på innovativ teknik från Axis Communications, och levererar data om besökarantal, besökstidpunkter inklusive besökarnas kundprofil och till och med information om ansiktsuttryck och känsloläge.

Rajalla På Gränsen är ett av norra Finlands största köpcentrum och är först i landet med att implementera en sådan lösning, som installerades av Axis partner Valfi.

– Vi valde Axis på grund av hög bildkvalitet, robust och tillförlitlig konstruktion, enkel installation samt enkel integration med befintliga säkerhets- och IT-system. Axis har dessutom en utmärkt kundtjänst, säger Valfis vd Valtteri Kujala.

Lösningen består av åtta AXIS M3006-V-nätverkskameror och Cognimatics programvara TrueView People Counter för räkning av alla besökare som passerar genom köpcentrets entré. Dessutom har AXIS M1125-nätverkskameror installerats på köpcentrets innerväggar; i kombination med Valfis ansiktsigenkänningsprogramvara kan dessa identifiera besökarnas kön, ålder och ansiktsuttryck.

– Det tidigare systemet som användes av Rajalla På Gränsen registrerade endast besöksantalet och var inte särskilt tillförlitligt. En kund med stora bärkassar eller en kundvagn räknades ibland som mer än en person. Och om flera personer passerade entrén samtidigt räknades de ibland som en person, säger Andy Martin, Business Development Manager vid Axis Communications.

– Noggrannheten hos Axis teknik, som uppnås bland annat tack vare HDTV-bildkvalitet, innebär hög tillförlitlighet i den insamlade datan. Systemet ger därmed information om i vilken grad marknadsföring och reklamkampanjer har lyckats, och uppfyller dessutom det primära syftet att öka personalens och kundernas säkerhet.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013