Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
25 april 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Fast Food Magazine - Fastfood & Servicehandel
2017-03-28 | 10:35
Fast Food Magazine logotype
COLOURBOX4314556-653x980.jpg

Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

Om fler unga under 30 handlar grillmaten skulle svenskarna förmodligen få bättre hälsa och ett bättre klimat. Den slutsatsen drar Kronfågel efter att ha undersökt svenskarnas grillvanor med hjälp av YouGov. Fyra av tio ungdomar, 38 procent, i åldern 18 till 29 anger att de helst grillar grönsaker framför något annat, medan endast två av tio av 60-plussarna, 23 procent, tar en sväng förbi grönsaksavdelningen inför grillkvällen.
Tre av tio ungdomar, 30 procent, anger att de gärna skulle grilla kyckling, men bara 23 procent av 60-plussarna säger detsamma.
Dock är det en ökning med sju procentenheter jämfört med förra året när endast 16 procent av 60-plussarna helst grillade kyckling. Förra årets undersökning visade att nästan hälften 49 procent av de svenska männen helst grillade nötkött. I år röstade endast 40 procent på nötkött som favorit. Istället vill de ha mer kyckling och grönsaker. Kvinnorna föredrar kyckling framför korv och hamburgare.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013