“Bussen var felfri” - Mentor Newsroom
finns!
Mentor Communications Group logotype
23 maj 2017
Mentor Newsroom lototype
23 redaktioner – Sveriges mest initierade näringslivsbevakning.
Trafikforum - Persontrafik & Kollektivtrafik
2017-04-04 | 16:14
Trafikforum logotype

“Bussen var felfri”

Den mänskliga faktorn, skador i vägbanan eller tekniskt fel på bussen – Det har det spekulerats om i media efter den svåra bussolyckan utanför Sveg i Härjedalen. Inte förrän den tekniska utredningen av olyckan är klar kan ett svar på den frågan väntas, men inte ens då är det säkert att svaret blir entydigt och definitivt. Det återstår att se.

 

Oavsett vad som gick fel kan ingenting få de döda ungdomarna tillbaka, tragedin är oåterkallelig. SVT Nyheter och Sydsvenskan har fört fram att bussen kan ha haft tekniska brister och hänvisar till olika källor: Bussen skulle ha blivit underkänd vid kontrollbesiktningen i höstas inte mindre än två gånger. I båda fallen har Bergkvarabuss egen verkstad Mekka Traffic åtgärdat felen och som auktoriserad verkstad kunnat släcka bilbesiktningens anmärkningar. Det är också bussbolagets uppfattning att bussen inte hade några fel när den gav sig av på turen från Skene till Jämtlandsfjällen.

 

 

Den aktuella bussen är en Setra av årsmodell 2010, ett fabrikat som är väl beprövat och som är en mycket vanlig buss för turist- och expressbusstrafik.

 
Hur vill Bergkvarabuss kommentera de spekulationer som förekommit om bussen i media?

– När det gäller denna bussen så är den godkänd vid besiktning så sent som i december 2016. Den aktuella bussen var dessutom inne på verkstaden dagen innan avresan som en extra säkerhetsåtgärd, och då konstaterades det återigen att det inte var några fel på bussen, säger Simon Sandberg, pressansvarig på Bergkvarabuss i Kalmar. Han fortsätter:

 

– Jag vill också understryka att den chaufför som framförde bussen är en mycket van och rutinerad chaufför med lång yrkeserfarenhet. Han är dessutom väl bekant med omgivningarna och med vägen i fråga (E45). Vår trafikledare hade dessutom ett samtal med chauffören under resan, cirka 04:30 på morgonen, för att stämma av hur resan gick. Chauffören berättade då vid detta tillfället att allting hade gått felfritt under resan och att det inte var några som helst problem eller bekymmer.

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

MENTOR NYHETSBREV

Vill du ha Mentornewsroom nyhetsbrev - fyll i din e-postadress nedan




Huvudkontoret: Tryffelslingan 10,181 72 Lidingö Box 72001, Tel 08-670 41 00. Hitta hit!

© MENTOR COMMUNICATIONS AB 2013