23948sdkhjf

Mer kollektivtrafik för pengarna

Mer kollektivtrafik för satsade skattepengar – län för län, det vill Sveriges Bussföretag åstadkomma i stället de för skenande kostnaderna vi ser i dag.

Kollektivtrafikens kostnader växer snabbare än många andra sektorer i samhället. Delvis beror det på att regionala myndigheter satsat på ett ökat utbud vilket är bra för alla oss som ska ta oss till arbete, utbildning, vänner och fritidsaktiviteter. Men på sikt innebär det att prislappen kan komma att ifrågasättas eftersom samhällets resurser inte räcker till. Redan 2034 kan det offentligas kostnader för kollektivtrafik landa på 100 miljarder kronor jämfört med dagens 43 miljarder kronor. Har vi råd med det? Och om inte, kan vi bromsa utvecklingen utan att skära ner på trafiken? Ja, menar Sveriges Bussföretag.

Ska vi lyckas öka resandet i kollektivtrafiken måste vi arbeta med flera verktyg. Vi måste attrahera nya resenärer, satsa på full framkomlighet för bussen i trafiken så att bussen inte fastnar i bilköerna. Vi behöver även utveckla nya prismodeller som gör det mer attraktivt att resa på tider när kollektivtrafiken har ledig kapacitet, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har låtit konsultföretaget Urbanet Analys AB kartlägga kostnadsutvecklingen inom kollektivtrafik, län för län. Utredningen har också resulterat i ett antal konkreta förslag kring hur vi får en effektivare och attraktivare kollektivtrafik för samma satsade skattepengar. Förslaget är ett alternativ till att i framtiden tvingas skära ner på utbudet av kollektivtrafik när kostnaderna har blivit för stora.

Med rapporten ”Hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna: Ekonomisk analys av perioden 2000–2015 av svensk upphandlad kollektivtrafik”, vill Sveriges Bussföretag bidra med fakta och ge underlag för fortsatt diskussion kring hur vi får mest kollektivtrafik för samhällets samlade resurser. Rapporten poängterar också vikten av att välja rätt transportslag utifrån förutsättningar som resandeunderlag, regional tillväxt och kostnad per resenär.

Bussens styrka är dess flexibilitet och låga driftskostnad. Det är faktorer som är viktiga i växande regioner med stora krav på klimatsmarta kollektiva transporter. Rapporten ger ett antal positiva exempel på hur trafikplanering och nya prismodeller kan bidra till att öka såväl resandet som att förbättra resultatet för branschens aktörer. I rapporten redovisar Sveriges Bussföretag utvecklingen för alla län i Sverige, men Jönköpings län, Uppsala län och Västra Götalands län har analyserats extra ingående.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063